الثلاثاء، سبتمبر 16

وشرفك يا بلدي..سحابة وتعدي..وبردو انتي بلدي

وطن يقف على أعتاب الماضي، يتلفع بثياب الحاضر ، يسكن روحي أجمل ما غنيت له
يشعرني بأحلى صفاتي احتجت إليه منذ نعومة أظفاري
الماضي مضى والحاضر يمضى والكلمات تتناثر فى أعين أبناء الوطن الواحد
هذا يردد أغنيتي وطريقي مفروش بالليل لا يشرق فى قلبي إلا أوقات الصحو المطعمة بشعاع الوطن
أشتاق إليك يا وطني كطفل صغير أحتاج إلى رعاية أمي وحنان أبي
ترعرعت على أرضك الحنون وتلمست كلماتك الروحية فى لحظات سماوية

أعشقك يا وطني كل يوم أكثر من أي يوم مضى لأنك أغلى عندي من روحي وبك يسمو قلبي إلى آفاق سماوية ، ارتبط بك إلى الأبد ، أرتوي من مائك وأستظل بسمائك ، وأبقى مشدودا إليك برباط مقدس لا يحله إلا الرحيل

فحبك يجري فى دمي وذكرك يتردد عل لساني

ولا خير فيمن لا يحب بلاده ولا فى المحب العاشق إذا لم بخلص فى هذا الحب ، فمن عاش فى وطنه وتمتع بمزاياه ثم لم يعترف بفضله فهو كالحيوان الذي لا يحس ولا يشعر بل أقل من الحيوان بل هو كالأبكم لا يفهم ولا يعقل ، لأن كل ما فى الوجود ينتمي إلى وطنه

فلا رفعة لإنسان بغير وطن ولا نجاح لرجل بغير وطن ، أحبك يا وطني أكثر من أي شيء فى الوجود

ولله در شوقي وهو يقول

وطني لو شغلت بالخلد عنه نازعتني إليه فى الخلد نفسي

ولله در الرافعي يقول

ومن تؤه دار فيجحد فضلها تجئه فنون الحادثات بأظلم


وشرفك يا بلدي..سحابة وتعدي..وبردو انتي بلدي

امضاء
مـجـنـووون

108 نورت مستشفي المجانين:

أختكم فى الله يقول...

ما شاء الله

جميل الانتماء ده

الصورة اللى حضرتك حاططها فى الاول روعة

والابيات كمان جميلة

جزاك الله خيرا

ضى القمر يقول...

حجز لأول تعليق وعوده مرة أخرى للقراءة
أول مرة ارد اول رد على حد :)
هههههههه

رؤية يقول...

ربما كنت اعقل المجانين ببوستك هذا،
لذلك اقول ربما انضممت لمستشفى المجانين بسعادة
^-^

دمت طيبا
تحياتى لك

blue-wave يقول...

وطنى لو شغلت بالخلد عنه
نازعتنى ايه فى الخلد نفسى
عارف
اهو البيت دا من وجهة نظرى افشر بيت فى تاريخ الشعر العربى
يعنى لو احمد بيه شوقى فى الجنه هايفكر فى مصر يعنى؟
دا ايه الفشر دا
بس عموما البوست بتاعك حلو
برغم اختلافى
تقبل تحياتى

ShimaaMahdy يقول...

فلا رفعة لإنسان بغير وطن ولا نجاح لرجل بغير وطن


ياريت فعلا الكل يعرف كدا بدل ماهو نازل سلخ على البلد اللى مش ليها ذنب

مجنون انا من وجهه نظرى انك لازم تغير اسمك على فكره لانى لحد الان مش شفتلك حاجه تقول انك مجنون D:

تحياتى

(:

ضى القمر يقول...

كلماتك تزيد بنا الحنين لوطننا المسلوب منا ..
كلمات تدل على عشقك لأرضك ووطنك مثلنا جميعا ..
ولكنك نثرت معانيك بمنتهى الأحساس والحب الكبير لأرضك ..

لكن يا اخى .. هل تعتقد ما صرنا فيه مجرد سحابه وتعدى ؟
أما نحن من تعودنا على التناسى .. وتعودنا ان نجعل كل الأمور مهما كانت قسوتها تعدى ؟؟

أخى مجنون
جميل ورائع حقا ما كتبت وعبرت به عن حبك لوطنك .

تحيتى لك
دمت راقيا فكرا وقلما يا اخى

طوبة ذهب وطوبة فضة يقول...

جميل قوى الكلام واحساس الوطنيه دى رائع وبحب اوى الجمله اللى بتقول ما تقولش ايه ادتنا مصر قول هندى ايه لمصر بجد مهما كان هى سحابه وتعدى وهتفضل مصر هى ام الدنيا مهما حصل تحياتى على الموضوع الجميل ده

EMMY BABY يقول...

الله عليك يا مازن فعلا كلامك بيمس النفوش

كله احاسيس اخلاص ووفاء للبلد

عارف لو كل شبابنا كدة كنا غيرنا كتير اوى ومستسلمناش للياس يحطم امالنا

كل بوست وكل كلمة وكل شعر ليكى بيدل على حبك الشديد لمصر

واحب احبك عن اعجابى بالعنوان

وشرفك يابلدى سحابة وتعدى وبردو انتى بلدى

سلم قلمك

تحياتى

ايمى

كيارا يقول...

الله بجد الله ياااااه كلامك اثر فيا كتير وفعلا البلد دي طيبه او وحنينه اوي وان شاء الله سحااااااااااابه وتعدي


موضوعك بحييييك عليه بجد

تحياتي
كيارا

Sometimes يقول...

ان شاء الله رب العالمين
اكيد هى بلدنا اللى بموت فيها وفى ترابها
يارب اجعل نهضة بلادنا على ايدينا يارب

حياتي كلها لله يقول...

السلام عليكم
جد أجمل حاجة الإنتماء ...مش زي اللي بيطنشوا و يدورولهم علي بلد تانية صورتها عاجباهم و يعتبروه وطنهم ويعيشوا بروحهم فيه و يشقلبوا حياتهم و تقاليدهم علي أساسة زي اللي بيأمركوا مثلا....
يشرفني أن أقرأ تعليقك علي بوستي الحالي
تحياتي
د/سلمي

ماما أمولة يقول...

ازيك يا اعقل مجنون

انت عارف مهما زعلنا والهموم غطتنا

كلمة بلدي تمسح على جبينا

تنفض غبار الظلم وتضمد جراحنا

بلدي

لما بنسافر شوقنا ليها غريب

حبها بقى بصمة بيبصموا بيها الوليد

يكبر حبها في قلوبنا ومهما شوفنا برضو

بلدي

سلام يا اعقل مجنون

princess يقول...

بص يا استاذ مجنون:)
الانتماء مطلوب
بس انا طول عمرى اقول انتمائى للارض 100%
بس انتمائى للوطن على بعضه 50%
من الاخر احنا اللى بوظنا البلد دى
تحياتى

انا ودماغي يقول...

البوست رائع اوى
أنا كمان بحب البلد دى أوى لانها فعلا تتحب بس للآسف اللى فيها و اللى حكمنها مش مقدرين كدة

fire bird يقول...

انا شايفة ان حب الوطن دا

شىء اساسى انخلق معانا

بيجرى فى دمنا

لان وطنى هو ابويا وامى

هو بيت كبرت فيه

هو اصحابى وجيرانى

هو ذكرياتى وانا طفل صغير بيلعب فى ترابه

هو كل حاجة حلوة فى حياتى

وبالرغم من كل شىء

ومهما حصل وطنى له فضل عليا

وما بحسش بالامان غير وانا فيه

ابدعت يامازن

فى وصف حب الوطن

مـجـنـووون يقول...

أختكم في الله
كم أسعدني مروروك بمدونتي المتواضعه

الكلام جميل علشان إلي بيقراه أجمل
اسعدني مروروك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

ضي القمر

والله حولت اخليكي أول تعليق بس للأسف إلي سبق أكل النباء ههههههههههه

البلد دي بلدنا والا مش عجباه يروح هناك عندهم ؟
والله سحابة وحتعدي ، مهمها يطول الليل لأبد أن يطلع النهار
ومفيش حاجه بدوم علي حالها
والله يا غاليه كل وأحد بيعمل بأصله وإلا مفهوش خير في بلده مفهوش خير في غيرها

اسعدني مرورك ومتابعتك لمدونتي
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

رؤية

كم أسعدني مروروك اختي الغاليه

واهلا بكي في مستشفي المجانين بتعتي
اسعدني مروروك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

blue- wave

والله أنا بحسدك علي نظرك القوي جدا
سبت البوست كله ومسكت في بيت الشعر
بس يا ريت ده يكون رائيك أنت أصل أنا قريت نفس الرد في كتاب وحي القلم الجزء الثالث في الصفة 244
نفس الكلام
بس مش علشان مصطفي صادق الرافعي قال كده يبقي رائيه صح ، هو قال وجهة نظره ومش شرط تكون هي أصح رائي
أنا من وجهة نظري
أن حب الوطن حاجه كبيرة قوي ، مهما يحصل للإنسان عمره ما يقدر ينساها
وشوقي قال البيت كنايه عن مدي حبه وقربه من وطنه

اسعدني مروروك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

shimaamahdy

كم أسعدني مروروك

العيب مش في البلد العيب فينا ، وهي الشماعه إلي كل واحد بيعلق عليها خيبته

كلمة مجنون مش معناها عبيط أو أهبل كملة مجنون قاصد بيها أن دماغي كبيره ومش بتهزني أي حاجه
وبعدين إلي بيرفع صوته في الزمن ده ويقول إلي في نفسه بيروح في نصيبه ، وإلي يرضي لنفسه يروح في نصيبه أكيد يكون مجنووون
وأنا مش خايف أو شغلني أي حاجه ، في أيه نخاف عليه بعد إلي بيحصلنا

اسعدني مروروك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

طوبة ذهب وطوبة فضة

يا نهار أبيض الدكتورة نورت مدونتي
معلش أنا غلست عليكي في ردي بس والله مش قصدي
أنا حاسس أنك بتكتبي التعليق ده وأنتي مكشرة مش زي كل مرة
وشكرا علي إحساسك الجميل وإنتمائك إلي بلدك

اسعدني مروروك دكتورة
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

emmy baby

الله عليك أنت يا جميل
بجد ببقي فرحان لما بشوف ردودك في مدونتي وكلماتك الجميله
والله في ناس كتيره بتحب البلد دي بس للأسف موصلوش لمرحلة الجنون علشان يقولوا إلي في نفسهم ويرفعوا صوتهم

اسعدني مروروك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

كيارا
شرفتي مدونتي البسيطة

الكلام جميل علشان أنتي بتقريه ، وفعلا هي سحابة وحتعدي
وبعدين الناس بتبان معدنها في الأزمات ، في إلي بيهرب وفي إلي بيدافع وفي إلي بيدفن راسه في التراب
وأحنا طبعا حنقف وندافع

اسعدني مروك الجميل
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

sometimes

كم يسعدني حضورك لمدونتي المتواضعه
وشكرا علي أحساسك العالي وحبك لبلدك وتمسكك بيها
وان شاء الله البلد دي حتتغير علي إيدينا

أسعدني حضورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

حياتي كلها لله

اسعدني مروروك دكتورة سلمي

أولا أحب أاقول أن اسم مدونتك جميل قوي ويا ريت نعمل بيه

ثانيا : الأنتماء للوطن من أعظم أنواع الحب ، ولولا الإنتماء مكنتش تلاقي أهل فلسطين دفعوا عنها
رغم أن هم ممكن يسبوها ويروحوا بلد تانيه ويعيشوا حياة مرتاحه
بس علشان عندهم أنتماء وولاء لبلدهم متمسكين بيها

أسعدني مروروك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

ماما أمولة الغاليه والجميلة

يا نهار أبيض ، نورتيني وشرفتيني وأسعدتني كلماتك الجميله والرقيقة
والله يا ماما أموله أنا حقولك هلي حاجه حصلت معايا خلتني أحب بلدي كتير قوي
الكلية بتعتي كانت في شبين الكوم وأنا في سنه أولي كنت ساكن مع اصحابي
والأمتحانات بتاعت نص السنه كانت في رمضان وقعدت هناك 23 يوم من رمضان ، والله بلدي كانت وحشاني قوي

وأول ما خلصت أمتحانات ركتب القطار وأول ما نزلت من القطار ، سجدت علي الأرض وقعدت أبص للبلد وكأني شايف حته من الجنه

وميه بلدي ليها طعم تاني والهواء ليه طعم تاني وكل حاجه فيها مختلفه
بس علي رائي المثل : الإنسان مبيحسش بالحاجه غير لما تروح منه أو يتحرم منها

أسعدني مروروك أمي الغاليه والكريمة
أبنك مجنووون

مـجـنـووون يقول...

princess

أسعدني حضورك سيدتي

والله المفروض أن أحنا نحب كل مكان فيه واحد مسلم وفيه ناس بتقول لا إله إلا الله محمد رسول الله

والعيب مش في البلد العيب فينا ، نصلح نفسنا الأول وبعد كده نبقي نقول إلي أحنا عيزينه

اسعدني مروروك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

أنا ودماغي

اسعدني مروروك بمدونتي المتواضعه

شكرا علي أحساسك الجميل وأنتمائك لبلدك ، وبكرة كل حاجه حتتغير أن شاء الله
ولأزم يكون عندنا أمل

واأبقي سلميلي علي دماغك لما تشوفيها هههههههههه

اسعدني مروروك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

fire bird

اسعدني مرورك بمدونتي ، وشكرا علي كلماتك الرقيقة والمعبرة
فعلا حب الوطن حاجه بالفطرة منقدرش نغيريها
والمثل بيقول من خرج من داره أنقل مقداره

اسعدني مروروك
مجنووون

طوبة ذهب وطوبة فضة يقول...

عيب يا مجنون ما اقدرش اكون مكشره وانا بكتب فى مدونتك ولما تقرا اخر موضوعاتى هتعرف انى مش زعلانه خالص تحياتى

المبرمج المحترف يقول...

بجد مدونتك جميلة

اووووى

فكرتنى بزكريات زمان

على اساسا ان عندى 60 سنه

المهم الجملة اللى بتقول

مفيش حد بيحب اوووى الا لما بينجرخ اوووى كنت بحب اكتبها كومنت جنب الايميل على طول
بس قلت الدونيا متستهلش

ههههههه

بجد انا سعيد انى زرت مدونتك

ويارب اشوفك على مدونتى

سلاموز

Beram ElMasry يقول...

عزيزى: المجنون جدا
اولا : كل الشكر لتفضلك بالزيلرة لمدونتى والتعليق ،
ثانيا : ما اسعدك يا مجنون بحب مصر ، فحبك اقدس من حب قيس
وانقى وابقى
ارجو التكرم بمعاودة الزيارة لمدونتى
ولا تحرمنى من النقد والتوجيه ، وقراة بقية الموضوعات
مع خالص شكرى وامتنانى
مفحوطة : لو سمحت لى باضافة مدونتك للمفضل عندى من المدونات ولك شكرى

عاشقة الاستقرار يقول...

فى البدايه بحييك بجد على البوست حلوووووووو جدا

ياااه مفتقده من زمان جدا حد يتكلم عن البلد بالجمال ده

بجد انت خلتنى مبسوطه جدا لانى لاقيت لسه حد بيعبر عن حب بلده ولسه فاكرها اصلا

وثانيا عايزه اقولك انك تقريبا اعقل مجنون انا شوفته فى حياتى كلها

تقبل فائق احترامى

la Princesa ... WHiSPeR يقول...

انا جه

تقريباً اول مره اعلق هنا
وحظي موضوع فى الانتماء كمان

انا كمان بحب البلد دي اوى
بس فعلا اللى احنا عايزينه مش كلام

بعد الكلام الحلو اوى ده
هنعمل ايه للبلد دي بجد

mthlykaweyy يقول...

هاى مجنون
بوست جميل

واكيد كلنا بنحب بلدنا بس وبتمنى لها كل الخير والسعاده والسلام

بصرحه انا كل ما يقعد مع اصحابى بتكلم فى الحب ياريت تكتب لنا عن اجمل قصص الجب اللى عشتها مع حبيبتك بشكل دائم

لانى بحب الحب

تحياتى يا قلبى

Sourah يقول...

بوست جميل اوي، و كله كلام حر ، و حرقة على بلد و ناسها ، و حبك ليها ..

عجبني اوي عنوان البوست ..


حسيت منه اننا اللي بنداوي جراح البلد دي ..
نفسي اشوف لنا قومة ، ثورة ، نهضة ، نغير نفسنا ، نفسي نبقى سكان المدينة الفاضلة ، بلدنا حلوة و تستاهل ..

يارب يجي عليا يوم اشوف فيه البلد دي احسن بينا ..

و اخر الكلام سلاااام

مـجـنـووون يقول...

المبرمج المحترف

كم أسعدني مرورك بمدونتي البسيطه
شكلك كنت بتحب قوي علشان كده انجرح قوي قوي قوي هههههههه
اسعدني مرورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

beram elmasry

نورتني يا غالي بزيارتك الجميله

شكراً للأحساسك العالي ولكلماتك الرقيقة
اتفضل يا غالي مفيش مشكله

شرفتني
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

عاشقة الأستقرار

نورتي مدونتي المتواضعه

البوست جميل علشان إلي بيقراه أجمل
وشكرا علي أنتمائك لهذه البلد وشعورك بمدي قربك منها ،
نفسي بجد الناس تحب البلد دي زي مانا بحبها

وعلي رائي المثل ( الجنون فنون )

تقبلي كلماتي
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

la princesa .... whispr

كم اسعدني مرورك الكريم لمدونتي
شكرا علي حبك وانتمائك لبلدك

اسعدني مروروك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

mthykaweyy

أسعدني مرورك

بتتكلموا في الحب بس ؟؟؟
يا بختكم يا سعدكم ، عالم مش في دماغها حاجه

وقصص الحب إلي كانت مع الإنسانه إلي كنت مرتبط بيها مش للنشر أو للحكاوي

تقبل كلماتي
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

sourah

كم أسعدني مروروك بمدونتي البسيطه

لو محبناش البلد دي مين حيحبها ، ولو مكنش أحنا نداوي الجراح مين حيدويها
وبكره نشوف ليها قومة ، بس نرفع صوتنا وكل حاجه حتتغير

البلد دي حتبقي أحسن بينا مش بغيرنا لأن احنا أهل البلد دي

اسعدني حضورك
مجنووون

جوجو يقول...

السلام عليكم

حقا انه الوطن الذى تربينا على ارضه

ومن خيره كبرنا

بجد بوست متميز وجميل

تحياتى

دعاء مواجهات يقول...

لا يامتر

بجد كدة مينفعش

مجنوون مين
دا انت ابو العاقلين كلهم فعلا

كلامك بيؤيد مذهبى وحبى لوطنى

عكس كتير شايفين دة جنوون

منورنى ديما

تحياتى ليك

مـجـنـووون يقول...

جوجو

اسعدني مرورك
البلد دي بتعتنا والا مش عجبه يفرقنا

امضاء
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

دعاء مواجهات

منور يا مدونتي يا باشااا

يا ريت الناس كلها تحب بلدها شكلنا ، كان يبقي في حاجات كتيرة حتتغير

مدام شيفين داه جنون يبقي ما احلي الجنون

يعني أنتي مجنونه زيي ؟؟

تقبلي كلماتي
مجنووون

كلام على بلاطة يقول...

كل عام وانت بخير

(احمد سكر ) يقول...

كلام رائع

بيبين مدى حبك للبلد كبلد

مش مسئولين ووجع دماغ

دمت بكل الود

احمد

عاشقه الاقصى يقول...

رااااااااائعه جدااااا

بجد فيها احساس مثير

فعلا الوطن أغلى مايكون على الانسان

ساسو يقول...

ياريت كل الناس مجانين زيك كده
ربنا يحفظلك جنونك ده وتزيد محبتك لبلدك
بجد كلامك جميل

انى احبكم فى الله يقول...

الموضوع جميل وتحياتى ليكى على الموضوع الجميل وبجد الاسلوي جميل تحياتى ليكى وتقبلى مرورى وسحابه يا بلدى

Habiba يقول...

ازيك ياسى مجنون
رمضان كريم
اتفق معاك بشده والله ومره فى تعليق لا فى مدونه صديقه كان صاحبها مخنوق جدا فنزل بوست فى شكل هزار يدعو لترك الهم والغم اللى ملا البلد وان الشباب يسيبوها ويسافروا
مش عايزة اقولك عملت ايه فى تعليقى عنده خصوصا انه صديقى واتحمل وجهة نظرى
ف الاخر لقيته بيقولى والله ده كله هزار انت بتتكلمى بحرقه كده ليه :)
صدقنى ده حب زى حب الام مالكش يد فيه
تحياتى

همس الحنين يقول...

اول زيارة للمدونة ومدونتك متميزة ولو بتتعامل مع مجانين كتير فانت اعقلهم تقبل مرورى وشرفنى فى المدونة

مـجـنـووون يقول...

كلام علي بلاطه

اسعدني مرورك وتقبل تحياتي
وكل عام وأنت إلي الله اقرب وعلي طاعته أدوم
امضاء
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

أحمد سكر

اسعدني حضورك لمدونتي المتواضعه
البلد دي بلدنا

اسعدني مروروك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

عاشقة الأقصي

اسعدني مروروك أختي الغاليه
الكلمات بسيطه ولكن بشعورك الغالي وأحساسك المرهف جعلتيها كلمات رائعه

اسعدني مرورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

ساسو

منور المدونة يا جميل
يا ريت الناس تسمع الكلام ، وتبتدي في الجنان
وعلي فكرة المستشفي لسه عايز مجانين
أيه رائيك تنضمي إلينا

تقبلي جنوني
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

إني أحبكم في الله

اسعدني مرورك أختي في الله
وعلي فكرة أنا راجل مش بنت والا أنتي مش واخده بالك من الراجل إلي بيشد في شعره فوق

اسعدني مرورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

habiba

ياااااااه أخيرا شرفتيني في مدونتي وافتكرتيني
وعلي فكرة في حاجات مينفعش فيها هزار ، زي موضوع الأنتماء وموضوع الشرف
وباين عليكي عندك أهتمام وأنتماء لهذا الوطن الجريح

عندك حق حب الوطن زي حب الأم

اسعدني حضورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

همس الحنين

شرفتيني ونورتي مدونتي البسيطة ، وأن شاء الله متكنش أخر زيارة
وديما تنوريني بتعليقاتك الجميله وكلماتك الرائعة
والله المجانين دلوقتي شاحين من السوق ، لو عندك شويه خليهم يزروني في المستشفي بتاعتي
وأنا عامل حسابك في عنبر جنبي هههههههه

تقبلي جنووون
مجنووون

hor.aljana يقول...

السلام على أهل السلام كلامك معبر وحلو جدا يا أخي في الله لأن الذي لا يحب وطنه لا يستطيع أن يحب من الأساس والوطنيه شي مطلوب بكل إنسان سعيده إني شفت مدونتك وأتمنالك المزيد من التألق وربنا يباركلك في دينك ودنياك وإن شاء الله الخير يعم على كل البلدان العربيه المسلمه
مل لحضه وأنتم إلى الله أقرب
رمضان كريم..

شاب اسكندرانى يقول...

eh ya am alklam algamed daa

engy يقول...

اول مره اشوف واحد مجنون فيه كل العقل ده
بوست رائع
المشكله كلها ان هناك بعض الساده الافاضل اللى كرهونا فى بلدنا فبقينا بنهرب منها
بس عندا فيهم لازم نحبها احنا ايه من غيرها وهي ايه من غيرنا
كل سنه وانت طيب وربنا معاك

عابرة يقول...

يا له من حب جميل لوطنك
ما اروع ما خطته يديك وما اجمل تلك الكلمات
اكثر فقرة عشقتها ورددتها عدة مرات في هذا البوست عندما قلت :"" أشتاق إليك يا وطني كطفل صغير أحتاج إلى رعاية أمي وحنان أبي ترعرعت على أرضك الحنون وتلمست كلماتك الروحية فى لحظات سماوية أعشقك يا وطني كل يوم أكثر من أي يوم مضى لأنك أغلى عندي من روحي وبك يسمو قلبي إلى آفاق سماوية ، ارتبط بك إلى الأبد ، أرتوي من مائك وأستظل بسمائك ، وأبقى مشدودا إليك برباط مقدس لا يحله إلا الرحيل فحبك يجري فى دمي وذكرك يتردد عل لساني ولا خير فيمن لا يحب بلاده ولا فى المحب العاشق إذا لم بخلص فى هذا الحب ، فمن عاش فى وطنه وتمتع بمزاياه ثم لم يعترف بفضله فهو كالحيوان الذي لا يحس ولا يشعر بل أقل من الحيوان بل هو كالأبكم لا يفهم ولا يعقل ""

أظني كتبة كل الفقرة من كثر عشقي لها
هل تسمح لي باستعارة هذه الفقرة فقط في موضوع التعبير عن وطني فأنا لم اجد بعد ما استطيع كتابته عن وطني وما كتبته انت رائع جدا

تقبل مروري عابرة

لولا يقول...

احساسك فى كتابة البوست جميل..والحديث عن الوطن بهذه الروعة أصبح قليلا من الأجيال الصاعدة امام ما تراه من فساد متفشى فى البلد يجعل الكثير يفقد التميز بين كره وضع الوطن وبين كره الوطن.
عموما سعدت بالمرور وقراة قصيدتك.
تمنياتلى لك بالتوفيق.
لولا

zizi يقول...

ما شاء الله عليك يا جامد انت
هي فعلا سحابة و حتعدي و املنا في ربنا كبير
سيعود لنا مجدنا ان شاء الله
اسفة على التاخير يا مجنون
في مجانين وقفوني في الطريق و اخروني عن الوصول لمستشفى المجانين
مع تحبات مجنونة هههههههه

نيجار يقول...

من العروف علمياً إن اللي بيقول على نفسه مجنون بيبقى أعقل العاقلين وإذا كانوا كل المجانين زيك فأهلاً بالجنون .
ما شاء الله على كلماتك
فوق الرائعة
تحياتي لك
وفي إنتظار المزيد

أختكم فى الله يقول...

فيه تاج فى مدونتى يا ريت لو حضرتك تحله

خديجة محسن "لؤلؤة الاسلام" يقول...

شكرا لك اخى على المرور على مدونة الجروب لكنك لم تمر على مدونتى نفسها
انا مسلمة

تحياااااااااتى

Beram ElMasry يقول...

سيدتي سيدى
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ان شاء الله يوم الثلاثاء القادم 23 - 9 ساقدم عملا جديدا فى مدونتى ، ارجو من الله ان ينال منكم القبول ، فلا تحرموننى الزيارة والنقد والتوجيه
ولكم كل الاحترام والتقدير

نهر الحب يقول...

رغم كل شئ
رغم كل السلبيات والحاجات
اللى تجنن لكن انتى امى ووطنى وحبى
سلمت اناملك

هانى زينهم يقول...

يا اخى كل ما الواحد قلبه يجمد على البلد دى من الغلب اللى بنشوفه نلاقى حد طيب زيك يرقق قلبنا تانى مش عارف ايه المفروض يحصل عشان نرتاح نموت قلبنا ولا نقضى عليكو !!
لا بجد بوست هايل وما جاش فى دماغ العاقلين الظاهر ان العاقل فى بلد المجانين بيبقى مجنون !!
تحياتى

مـجـنـووون يقول...

hor . aljana

اسم جميل لمدونة جميله للإنسانه رقيقة

أهم حاجه الإنتماء ، من غير إنتماء مفيش وطن

الله أكرم
اسعدني حضورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

شاب اسكندراني

منور يا باشا المدونة ، وأنت منين من الإسكندرية
الكلام جميل علشان إلي بيقراه أجمل

اسعدني حضورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

engy

نورتي مدونتي يا غاليه
زمان كانوا بيقولوا الجنون فنون

والله مهمها يعملوا مش حنكره البلد دي ، ومش حنسبها وقاعدين علي قلبهم

وأنتي بالف خير

اسعدني حضورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

عابرة

الله يخليكي يا رب علي هذه الكلمات الرقيقة

اتفضليها يا غاليه وربنا يوفقك يا رب وتكتبي موضوع تعبير جميل

اسعدني مرورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

لولا

جزاكي الله خيراً علي هذه الكلمات الرقيقة والأحساس المرهف
والله في ناس كتيره بتحب مصر ، البلد دي بينا حتتغير

اسعدني حضورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

zizi

الله يخليكي يا رب

ان شاء الله حيجي اليوم إلي تتغير فيه كل حاجه

وبعدين بدل ما تروحي وتيجي وتخدي مواصلات وطابور ، أيه رائيك أحجزلك في العنبر إلي جنبي ؟؟؟ ههههههه

نورتي الممستشفي
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

نيجار

اسعدني حضورك

أنتي عمرك شفتي واحد مجنون بيقول علي نفسه مجنون ؟؟؟
انا بقي مجنون بحب البلد دي
لو تحبي احجزلك في العنبر إلي جنبي مفيش مانع ، المستشفي أبتدت تتملي ههههههه
اسعدني حضورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

أختكم في الله

اسعدني حضورك يا غاليه

معلش الصيام عامل شغله معايا ، ولما افوق حبقي أجاوب علي التاج

بس أنتي مقولتيش رائيك في البوست

اسعدني حضورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

خديجة محسن " لؤلؤة الإسلام "

اسعدني حضورك يا غاليه ، أنا مريت علي المدونة التانيه ، الله ينور جميله قوي

اسعدني مرورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

beram elmasry

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
أن شاء الله أكون موجود

اسعدني حضورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

نهر الحب

أحييكي علي حبك لو طنك ، وإنتمائك لهذه البلد

اسعدني حضورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

هاني زينهم

البلد دي زي الأم بالظبط ، لو لقيت واحد بيغلط في أمه أو بيعيب عليه ، أكيد حتقول عليه كلام مش حلو
أهي البلد دي نفس الوضع إلي يشتمها او يغلط فيها ، يبقي ملوش مكان فيها

ادعوك للأنضمام لمستشفي المجانين

اسعدني حضورك
مجنووون

كيارا يقول...

انااااااااااااا جه اخبارك ايه يامدير مستشفي المجانين

جيت اطمن عليك

مـجـنـووون يقول...

الله يخليكي يا رب وشكراً علي سؤالك علي


هااا فكرتي والا لسه ؟؟؟!!


امضاء
مجنووون

عاقلة علي ارض الجنون يقول...

الصوره رائعه و تكفي .. رااااااائعه

و تجميعه رائعه في الكلام بجد

بوست موفق

تحياتي

جنّي يقول...

السلام عليكم

ما شاء الله كلمات ولا أروع في مصرنا

المعشوقة الجميلة .. البهية الصبية ..

امنا الحنون ..

وان شاء الله سحابة وتعدي

رمضان كريم

كيارا يقول...

فكرت في ايييييه ؟؟

yoyo يقول...

وشرفك يا بلدى سحابة وهتعدى وبردوا انت بلدى

عارف كانت فى فيلم ايه " احنا بتوع الاتوبيس على لسان وجدى العربى ينى قمة الذل والمهانة وقتها بس بردوا الانتماء للبلد

ماشى الانتماء للبلد وحب الوطن دى شىء جميل جدا بس مش معنى كدا انك تقولى ما تقولش خد ايه من مصر و قول هندى ايه لمصر معليش والنبى مش سبحب اسمع الجملة دى احسن بتنقط بزيادة هو احنا خدنا ايه غير ....... ولا اقولك بلاش احسن خلينى كاتمة فى قلبى وساكتة

فى جملة حلوة اوى بتقول ( الفقر فى الوطن غربة والغنى فى الغربة وطن )
اعتقد احنا بقينا اغراب فى وطنا بس رغم ذلك لسه فى جوانا حب للوطن دارغم انه تعبنا اوى وتعب معنا

أسفة بقى طولت عليك
تحياتى
يويو

لماضة يقول...

الكلام داخل في بعضه عندي ليه
:(
مش عارفه اقراه

مواطن مصرى نايم يقول...

الصورة عجبتنى جدا
و البوست بجد جميل
و اسلوبك رائع
منتظر جديدك ان شاء الله

تحياتى لك

اسلام

شمس النهار يقول...

ماشاء الله
البوست جميل قوي
الصوره معبره جدا
والكلام اكثر منراثع
مهمه عملوا مش هيكرهونا في البلد

طوبة ذهب وطوبة فضة يقول...

انا قريت موضوع كيارا الموضوع وجعنى بجد اوى ووجعنى اكتر تعليقك دى انت طلعت غلبان بجد بس ما تزعلش وما ربك بظلام للعبيد ان شاء الله هيعوضك بالزوجه والذريه الصالحه اللى تعوضك عن الوحده اللى انت فيها واسمحلى اطمن لان بقالك فتره ما كتبتش وانت مش متعود على كده لعل المانع خير واعتبرنا بنطمن وعايزين نغلس عليك كالعاده وربنا يصبرك ويعوضك خيرواسفه على تطفلى تحياتى استاذى العزيز

نيجار يقول...

خلاص إحجزلي معاك يا باشا أنا اطول ابقى في العنبر اللي جنبك.

مـجـنـووون يقول...

كيارا

أنك تبقي مجنونه ، وأحجزلك في العنبر إلي جنبي

مجنووون

مـجـنـووون يقول...

yoyo

اسعدني حضورك لمدونتي البسيطة

أيوه فكرها وعرفها وحافظ الشعر ده كله بس الكلمة بجد عجبتني فحبيت أعملها عنوان للبوست

**************
عندك حق أحنا مخدناش حاجه ومش عيزين حاجه وأحنا كمان حنديها علشان تتغير للأحسن

*************
لو جربتي الغربه حتعرفي معني أنك تعيشي في وطنك حتي لو أيه حصلك

وأيام زمان لما كانوا يحبوا يعقبوا الناس الوطنين كانوا بيخليهم يرحوا بلد تانيه زي سعد زغلول وأحمد عرابي وغيرهم
وكان ده اشد عقاب ليهم

أسعدني حضورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

لماضة

اسعدني حضورك وبقالك فترة كبيرة مش بتزوري مدونتي

ونصيحه البسي نظاره والكلام يتعدل والا ااقلبي الشاشه يمكن بتقريها بالمشقلط هههههههه

اسعدني مرورك

مـجـنـووون يقول...

مواطن مصري نايم

أنت أجمل يا غالي
ونورت مدونتي المتواضعه

اسعدني حضورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

شمس النهار

اسعدني حضورك وتواجدك معي في مدونتي البسيطة

الله علي روحك الجميله فعلا مهما عملوا مش حنسيب البلد دي

اسعدني حضورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

طوبة فضة وطوبة ذهب

جزاكي الله خيرا علي هذه المشاعر النبيلة
وشكرا علي هذه الكلمات الرقيقة
أنا بخير ومتابع جميع مدوناتكم ، وبدخل مدونتك علي طول بس مش بلاقي حاجه جديدة
يا ريت تكتبي حاجه جديدة علشان نطمن عليكي

اسعدني حضورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

نيجار

والله أنتي تنوري المستشفي ، بس خدي بالك الناس إلي هنا بيقولوا إلي في نفسهم ومبيخفوش من حاجه
يعني ممكن حد يزورهم بالليل وأنتي فاهمه قصدي هههههههه

اسعدني تواجدك في مدونتي
مجنووون

شمس النهار يقول...

شكرالك
ارجوامنك ان تحل الفزوره اللي عندي في المدونه
انا بعتبرها ارشيف لآصدقاء المدونه
وكل سنه وانت طيب

انا ودماغي يقول...

جرى إيه يا باشااااا
ما النهاردة الأربع أهوه و مش لاقية بوست ولا حاجة
و بعدين أنت منزله فى يوم أجازتى يعنى لازم تحترم اليوم العظيم ده و كنت تنزل البوست من بدرى
تؤ

mahasen saber يقول...

الله حلوه قوى دى من زمان مقرتش حد
بيقول كلام فى الوطن بالشكل ده وحد بيتكلم عن اشتياقه لوطنه بالصوره دى
شئ هايل ورائع وبوست تحفه
بس ايه ده انا جيت متأخره كده ليه
اسفه جدا جدا على التأخير

mahasen saber يقول...

بس بجد انا بعتذرلك عن التأخير وارجو انك متزعلش منى وانا قصدى التاخير
انى ابقا من المعاقين فى الاخر كده لان انتا عارف انا كنت عندك فى البوست اليى فات
رمضان كريم وعيد سعيد ومبارك عليك
ان شاء الله
يا اسكندرانى...

maxbeta3zaman يقول...

جميل يامجنون الوطن ..كلام يفيض بحب الوطن ..وده غير فكرتى عن انتماء الجيل الحالى من الشباب لبلده كان انطباعى انهم لو جاءت هذه السيره أمامهم يقولو "كبر ..واحلق.. ودماغك "
لكن انت تثبت انه مازال هناك شباب ينتمى للوطن وتهمه أحواله ويريد أن يفعل شيئا فى سبيل استعادته لمكانته التى يستحقها ..وبعدين شوقى وحافظ ابراهيم وكل شعراء مصر العظام لم يكونوا فشارين كان حب هؤلاء للوطن فوق مانتصوره هل تعرف قصيده اسمها "مصر تتحدث عن نفسها" .. لحافظ ابراهيم ..غنتها أم كلثوم ياريت لو لقيتها تبعتها ميل للأخ اللى بيقول شعر الوطنيه فشر؟

حياتي كلها لله يقول...

اسأل الله لك رزق مريم و قصر آسيا و تقوي عائشة و قلب خديجة و رفقة فاطمة و جمال يوسف و مال قارون و حكمة لقمان و ملك سليمان و صبر أيوب و عدل عمر و حياء عثمان و وجه علي ومحبة رسول الله "صلي الله عليه و سلم "و ميعاد آل ياسر .....و كل عام و أنت بخير ..
تحياتي
د/سلمي

 

M A G N O O O N - إلي بيحب قوي لما بينجرح بينجرح قوي © 2008. Design By: SkinCorner