الخميس، سبتمبر 4

فـيـا لـيـتـنـي كـنـت مـنـهـم



سألتها مـــرة : هــل تعرفيني ؟
فأجابتني بجواب متقطع وجمل قصيرة : نعم أعرفك
أنت مــن مـصـر !؟
فقلت لها: نعم أنا مصري المنبت ، وطني العروبة ، إسلامي الديانة
أحب كل ذرة تراب على أرضي
وأعشق كل نسمة هواء على سطحي
أعرف معالم الحياة كما يعرفني العالم
وأنـتي
قالت :أنا من فلسطين
فتاة من غزة الحبيسة
لا أعرف إلا حلم واحد التحرير
لا أحب إلا شيء واحد الحرية
أخبرتها بحقيقتها
فأجابتني بصمت قاتل
أخبرتني أنها ولدت فى ضيعة خضراء وبستان زيتون
ونور الشمس يشرق فى كل مكان
أخبرتها بأني أحب الحياة وأحب فلسطين
فقالت : هل زرتها ؟
قلت نعم : زرتها بروحي وعشقتها من كلامك
فقالت: وكيف لو رأيتها وعرفت طيبة اهلها وسماحة شعبها
فقلت يا ليتني من هناك
فقالت :ولماذا ؟
أتحب أن تجوع ؟ أتريد أن تحاصر ؟ أتحب أن تشعر بالبرد حتى ترتعد فرائصك ؟
أتحب أن تعرى ؟ أتحب أن تموت ؟ أتحب أن نرى من نحب يقتلون وبقطعون ويشردون ؟
فقلت: لا
فقالت: فيا ليتك تشعر بهم
وتحس احساسهم
وتنير دربهم
وتواسي جريحهم
وتضم أطفالهم
إنهم من غزة يا أمتي
غــزة هاشم
أرض الكفاح والدفاع
أحلامهم حرية ودعواتهم حرية وطعامهم حرية
فيا ليتني كنت منهم


امضاء

مجنووون

115 نورت مستشفي المجانين:

EMMY BABY يقول...

الله الله عليك يا مازن بالرغم من ماتحمله هذه القصيدة من جراح للقلب الا ان القصيدة روعة وفيها كم من الحماسة وحب الوطن والخوف على البلدان العربية الشقيقة

بجد دايما كلماتك والله بتوصف اللى ببقى عايزة اقوله سعيدة انى اشوف حد بيحب مصر كدة ومش عايز يسافر ويهاجر
********************
فقلت لها: نعم أنا مصري المنبت ، وطني العروبة ، إسلامي الديانة
أحب كل ذرة تراب على أرضي
وأعشق كل نسمة هواء على سطحي
أعرف معالم الحياة كما يعرفني العالم
***********************

والله انا كنت مكن اعمل كوبى للقيصدة كلها

تحياتى

ايمى

كيارا يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
كيارا يقول...

ممممممممم

ليت كل مايتمناه المرء يدركه

تحياتي ليك ولمستشفي المجانين كلهاااااااااا

ماما أمولة يقول...

حوار صادق

مأساة ليس لها اخر الا بأيدينا

الا بوحدتنا وتوحيد كلمتنا

ربنا معاهم ينصرهم ويشتت عدوهم

وعدونا

بجد تسلم يا مجنون

بس انت اعقل مجنون في المستشفى

Gelaan يقول...

خرافه بجد
***
المشكله مش اننا ياريتنا كنا منهم المشكله اما نكون منهم هنعمل ايه
تحياتى
سلاام

طوبة ذهب وطوبة فضة يقول...

بجد ماساه وابدعت فى توصيلها حقا لهم حقوق فى اعناقنا ونحن لا نملك الا دموعنا ودعائنا فلندع جميعا لهم فى شهر لا ترد فيه الدعوات اللهم فرج قربهم وداوى جراحهم اللهم امين

Abu Shahin يقول...

السلام عليكم

احساسك هايل جدا

ونقلت لنا المعاناة بجد

والله يكون ف عونهم لان مش اى شعب يتحمل الاحتلال 60 سنة

تحياتى

عاقلة علي ارض الجنون يقول...

رائعه أبدعت

بحق الموقف في منتهي الجمال

انت منهم بحق و لكن لا ندرك ذلك فيظنون انهم وحدهم

تحياتي ..

ياسمين

hager za3bal يقول...

انت مش مجنون دانت طلعت داهيه "سيد العاقلين"
بجد جميله اوي
بس احنا ممكن نعمل ايه؟؟

مـجـنـووون يقول...

سيدتي الفاضله إيمي الغاليه
منوره ديما مدونتي
الكلمات جميله علشان إلي بيسمعها أحلي وأجمل
وشكرا علي احساسك الجميل وانتمائك لبلدك ووطنك
و إلي مش عجبه مصر يسبها أحسن
فكري تبقي مجنونه حترتاحي كتير

لو عايزه تعملي كوبي اتفضلي مفيش مشكله
نورتي مستشفي المجانين
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

كيارا الغاليه
نورتي المدونة
وما نيل المطالب بالتمني ولكن تأخذ الدنيا غلابه
نورتي مستشفي المجانين
خدي بالك في عنبر جنبي عيزله شويه مجانين ايه رائيك أحجزلك فيه ؟؟؟
نورتي مستشفي المجانين
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

ماما أموله الغاليه
يا نهار ابيض بجد بجد بجد ببقي مبسوط قوي لما بتشرفي مدونتي
كلماتك لها معني كبير قوي ، ان شاء الله حيجي اليوم إلي نتوحد فيه

وبعدين تعالي هنا أنتي بقالك فترة مش بتكتبي ليه في مدونتك
اهاااا يمكن بتعملي الكحك والبسكوت هههههههههههههه
شرفتيني والله في المستشفي
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

gelaan الغاليه
نورتي مدونتي يا غاليه
البلوج حلوه علشان إلي بيقراها أحلي
المشكله مش في نكون معاهم والا مش معاهم
المشكله أن أصلا مش بنتمني نكون معاهم حتي الحلم والإحاء مش موجود
هم مش عيزين عدد ولا محتجين لينا ، هم عيزين دعم معنوي ومادي
وبعتقد أن ااقل أنواع الدعم هو الدعم المعنوي
نورتيني
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

طوبة ذهب وطوبة فضة
منور يا جميل يا أحلي دكتورة
والله ببقي مبسوط وفرحان لما أشوفك في المدونة
اللهم تقبل منا الدعاء
اللهم فرج قربهم وداوي جراحهم
اللهم أمين اللهم أمين
شرفتي مدونتي
مجنوووون

مـجـنـووون يقول...

abu shahin

كل سنه وأنت بالف خير ، وبجد نورت المدونة
أول زيارة لك عندي بس أن شاء الله مش حتكون اخر زيارة
كونهم يقفوا في وجه الأحتلال 60 سنه رغم الأمكانيات البسيطة ، فده في حد ذاته شرف كبير لهم
وعقبالنا يا رب
شرفتني بمرورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

عاقلة علي أرض الجنون
نورت مدونتي ياا أحلي ياسمين عاقله سابقا مجنونه حاليا ههههه
هااا مش ناويه تبقي مجنونه ، بجد والله الأسم حيكون لايق عليكي
علي فكرة تعاطفنا معاهم مش كفاية
لازم نقدم لهم حاجه حتي لو معنويه
شرفتيني يا احلي ياسووو
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

hager za3bal

منور مدونتي يا جميل
ال مش مجنووون ال ال سيد العاقلين ال
خليكي مجنونة وأنتي مش حتندمي

بتسال وبتقولي دورنا ايه
وفي تلات حاجات نهزم بيهم الأعداء ، ودي حاجات في متناول ايدنا
يعني ولا حرب ولا سلاح ولا أي عنف
الماقطعة ... التـبـرع .... الــدعـــاء
نورتي مستشفي المجانين
مجنووون

saso يقول...

فعلا مسكتنا من ايدنا اللى بتوجعنا والايد اللى بتوجع كل عربي اذا كان لسه بيحس ؟

يا ترى هيفوقوا العرب امتى؟

ربنا ينصرهم يارب ويهلك عدوهم بايدهم قول آمين

جميل البوسست يا مجنووووون.

Habiba يقول...

ياربى
مين يسمع ويحس بقى؟؟؟

ليهم ربنا مادامت لم ستعفهم قلوب البشر

دمت بخير

blue-wave يقول...

كلام يبتعد تماما عن اسمك
فلو كان هذا هو الجنون
فياليتنى مجنون

Sourah يقول...

حوار خفيف بس مؤثر و مؤلم ..

عارف يا مجنون ، نلام على ما اقترفته ايدي من قبلنا في شأن غزة و كل فلسطين ..

لها الله و هو الغالب ، ولا ننساها من دعائنا في شهر مستجابه ادعيته ..

و اخر الكلام سلاااام ..!!

Rannon يقول...

حوار يوجع
بس جميل

تحياتي :)

ماء تشرين يقول...

يترى في حد هيحس ويبقه فى قلبه نخوه ياااه احنا خلاص مشاعرنا اتبلدت واحسسنا وكل حاجه حوار مؤلم اوى يارب نفوق فى يوم
سلام

Dr/Salma يقول...

السلام عليكم
أنا بس حبيت أعبر عن إعجابي الشديد بالبوست.....و ياريت دايما نفتكرهم في دعواتنا و خصوصا في الشهر ده....
تحياتي

fire bird يقول...

ومين قال احنا مش منهم

المشكلة مش اننا هنا او هناك

المشكلة اننا فى الحالتين

مش قادرين نعمل اى حاجة

-------------------

على المستوى الشعرى

القصيدة جميلة جدا

فيها فكرة حلوة

انا ودماغي يقول...

كلامك على قد ما هو جميل على قد ما هو جه على الجرح و داس و مرضاش يمشى
و الله أنا كل ما بشوفهم أو بسمع عنهم بزعل عليهم على الأم اللى فقدت ابنها و الابن اللى فقد امه أو أبوه و على البنى آدم اللى فقد حد عزيز عليه و بزعل على ديننا اللى ربنا كان بيخلينا عزاز لما بنعزه علشان كدة احنا دلوقتى اقل من الصفر لأننا معملناش حاجة علشانه و اللى بيزعلنى اكتر الرجالة بتاعة الوطن اللى المفروض اول ما تحصل حاجة يهبوا و يقوموا مش يقعدوا فى بيوتهم مش بيتحركوا الله يرحم زمان كان فيه رجالة بمعنى الكلمة مش رجالة كل اللى يعرفوه إنهم يمشوا يزمروا و يرقصوا فى الشارع لما مصر تكسب فى الماتش للآسف أحنا لازم نتغير علشان حلم التحرير البعيد يقرب و قبل ده عشان نعز الإسلام و نقول لربنا أحنا نستحق نكون مسلمين عرب

مـجـنـووون يقول...

saso الغاليه
نورتي مدونتي
أن شاء الله يفوق العرب ، لما نمسك ايدينا في ايد بعض حنغير الدنيا كلها

اللهم أنصرهم علي من ظلمهم
أمين يا رب العالمين
امضاء
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

habiba
نورتي مدونتي المتواضعه
ويا ريت تشرفينا ديما ومتحرمناش من بوساتك الجميله

امضاء
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

أنا سعيد جدا أنك شرفتني في مدونتي البسيطه

جرب تبقي مجنون وصدقني مش حتندم

اسعدني مرورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

اسعدني مرورك
لو قعدنا نلوم كل واحد سبقنا علي حاجه عملها عمرنا ما حنعمل حاجه
المجنووون الحقيقي هو إلي يفكر يعمل أيه وأزاي يغير الوضع إلي الأحسن

واخر الكلام مية سلام ..!!!
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

rannon
اسعدني مرورك ، ويا ريت اشوفك ديما في مدونتي البسيطه
امضاء
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

ماء تشرين

نورتي المدونة
أن شاء الله حيجي يوم والناس كلها حتحس وتتحرك لنجدهم
ولو كل واحد ابتدي بنفسه الدنيا كلها حتتغير

سلام
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

dr. salma
بجد بجد أنا سعيد جدا بتشرفيك مدونتي

وكل سنه وأنتي بألف خير ورمضان كريم
شرفني مرورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

fire bird
شرفتني بتواجدك في مدونتي

أنا قولت قبل كده أن في حاجات بسيطه ممكن نساعدهم بيها وأحنا هنا
( المقاطعة - التبرع - الدعاء )
وعلي فكرة هم مش عوزين عدد ، هم عوزين تضامن معنوي ومادي

****************
اخجلتم تواضعنا

اسعدني مرورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

انا ودماغي
شرفتني بجد

الحمد لله ان في ناس لسه بتحس بيهم ، وبتزعل لزعلهم وجرحهم

وفعلا مش حنرجع زي الأول غير لما نرجع لربنا ولدينا

وأن الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بأنفسهم

وبعدين أنا نفسي أعرف أنت ودماغك قاعدين مع بعض بأي صفه ههههههههههه

اسعدني مرورك
مجنووون

مقاطعـــــــــــــون يقول...

تسلم على كلماتك وحان وقت الفعل
لاجل غزه وفلسطين والحريات لاجل ان نتغير ونبدا من جديد شارك حمله مقاطعون نحن نقاطع اى منتج اسرائيل وتبدا الحمله بشركه كوكاكولا اكبر الشركات الداعمه لاسرائيل
شارك ولا تتردد
وجزاك الله كل خير

انا ودماغي يقول...

ههههههههههههههههه

أنا و دماغى قاعدين مع بعض بصفة مؤقته و بعدين هى مالها مضيقاكوا كدة هى دماغى أنا و لا دماغكوا انتو و بعدين دى لا بتصد و لا بترد يعنى تقدر تعتبرى معنديش دماغ أصلا :)

بنت سيناء..سويركية وافتخر يقول...

انت عارف


هم جوعى صحيح

ولكنهم

يكفى الرجولة والنشامة والصعب بيصنع الرجال

بحكم قربنا لهم نعلم عنهم

سمو الأميرة سارة يقول...

فقلت يا ليتني من هناك
فقالت :ولماذا ؟
أتحب أن تجوع ؟ أتريد أن تحاصر ؟ أتحب أن تشعر بالبرد حتى ترتعد فرائصك ؟
أتحب أن تعرى ؟ أتحب أن تموت ؟ أتحب أن نرى من نحب يقتلون وبقطعون ويشردون ؟

___________

اصعب جزء بجد .. لما شفت امل سرور بتحكى عن اللى بيحصل هناك بجد اتوجعت اوى .. اكتر من لما فلسطينى بيحكى .. لأن الفلسطينى لما بيحكى مش بيكون مندهش ولا مستغرب ولا مصدوم .. هو بيحكى على الحال اللى من يوم ما اتولد شايفه لكن لما حد عاش طول عمره فى امان وبيشوف معنى الخوف والتشرد والاهانة والذل بيعرف يعنى ايه احتلال وبيبقى مصدوم وبينقل الصدمة للى حواليه .. يارب يفك اسرها واسر العراق يارب ويفك اسر كل بلاد المسلمين .. امييييييييين يارب .. ع فكرة البلوج كله جامد تسلم ايدك

catroz يقول...

شكل العرب عمرهم ما هيفوقوا

:D

مـجـنـووون يقول...

مقاطعون
نورت مدونتي يا غاليه
بجد لازم نقاطع ، لو احنا مقدرناش نمتنع عن شرب زجاجة كوكاكولا يبقي حنقدر نعمل ايه
ودي اأقل حاجه ممكن نعملها لهم

شرفني حضورتك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

مقاطعون
نورت مدونتي يا غالي
بجد لازم نقاطع ، لو احنا مقدرناش نمتنع عن شرب زجاجة كوكاكولا يبقي حنقدر نعمل ايه
ودي اأقل حاجه ممكن نعملها لهم

شرفني حضورتك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

أنا ودماغي

والله مش مضيقانا والا حاجه بس أنت عارف الناس قرارة
ولما بتشوف اتنين مع بعض عايزين يعرفوا صلتهم ببعض ايه ههههههههههه

ومدام عيزني أعتبرك من غير دماغ يبقي خلاص خليك مجنون أحسن

اسعدني مرورك أنت ودماغك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

بنت سيناء

كم يسعدني مرورك
عندك حق المفروض منزعلش عليهم ، نزعل علي نفسنا
والدنيا كلها عارفه أن هم رجاله وكفايه بس قدرين يخوفوا دوله كل الدول العربيه خايفه منهم

شرفني تواجدك في مدونتي
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

سمو الأميرة سارة

يا نهار أبيض أول مرة يشرفني أميرة في مدونتي
بس كنتي قولي علشان نفرش الأرض ورد

هم بيفتخروا بالي بيحصل ليهم وبالي بيعملوه في اليهود
أهل فلسطين يطلق عليهم المرابطيين ، مرابطين في سبيل الله
وكفاية أن إلي بيموت منهم شهيد وكل حاجه بتحصلهم بيخدوا عليها ثواب

شكرا جزيلاً والبلوج جميل علشان الناس الي بتزورة وبتقراه أحلي

شرفني حضورك سمو الأميرة
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

catroz

نورت مدونتي يا جميل

يا نهار أبيض علي التشاؤم ، خليك عندك أمل في ربنا

وبعدين أنا كاتب شعر يعني قول رائيك فيه

شرفني حضورك
مجنووون

جوجو يقول...

السلام عليكم

اسجل اول مرورى

كل سنة وانت طيب

بجد بوست هايل وجميل جدااااا

بحيك عليه
تقبل مرورى

ahmed_k يقول...

السلام عليكم
لكم أسعدني التعرف على مدونتك الجميله
وبالنسبه لغزه فستظل رمزا للكرامة العربيه المفتقده وهوان أمرنا على عدونا
فلو أن إسرائيل والغرب يخشون رد فعل
أمتنا ما قتلوا وشردوا أهل جزء عزيز من أمتنا

تقبل مني خالص التحيه

عايزه اتطلق و يقول...

مااحنا منهم بس للاسف مش معاهم ..يعنى عرب زى بعض بس مش واقفين جنب بعض والا اليى هما فيه مكنش حصلهم من اصله..
ربنا يفك كربهم وينصرهم ويجازيهم خير عن صمودهم ..
شوف رمضان عندنا ايه وعندهم ايه ربنا يفك كربهم على خير..

بنوتة مصرية يقول...

ربنا ينصرهم على اعدائهم
ويارب يارب تنصرنا وتكتبلنا الشهادة

بنوتة مصرية يقول...

يارب ينصرهم

مـجـنـووون يقول...

جوجو
نورت مدونتي يا جميل
وكل سنه وأنت بألف خير

شرفني حضورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

ahmed_k

تورت مدونتي المتواضعه

انا أسعد بمرورك علي مدونتي

وفعلا غزة رمز الصمود والمقاومة

طول ما أحنا مش مع بعض ومش بنخاف علي بعض
يبقي من الأخر نستاهل إلي بيحصل لينا وأكتر من كده كمان

شرفني حضورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

عايزة أطلق و....

اسعدني حضورك مدونتي

والله أنا ببقي فرحان لما بشوف ناس حاسه بيهم وخايفه عليهم

اسعدني حضورك سيدتي
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

بنوتة مصرية

لكم اسعدني مرورك سيدتي

أمين يا رب العالمين

امضاء
مجنووون

MATRIX يقول...

جمل جدا كلمات حضرتك ..

هل ممكن يكون فيه مجنون يقول كلمات بهذه البراعة ؟؟ ههههه

على العموم شكرا لحضرتك كثيرا فكليماتك امتعتنا حقا .. بالرغم ان ان الزيارة دى الاولى لمدونة حضرتك ..

عاشقة الاستقرار يقول...

كم تخيلت وحملت مرارا الذهاب لهناك ومعايشة الموقف الراهن ولكن.......

اتمنى ان ارى فلسطين يوم دون احتلال وهذا ليس بأذن الله ببعيد

احييكى على هذه المدونة الجميله

والبوست بجد اكثر من رااائع

لك منى كل التحية

مش لاقية اسم يقول...

السلام عليكم

اللهم انصر اخواننا فى كل مكان

والله بوست مؤثر اوى

وصعب اوى التشريد والكلام دة بس للاسف هو الى بيحصل

لو ينفع احرر فلسطين والله مش هستنى ...

بس العيب مش من حد واحد من حدود كتيرة

اللهم فك الحصار عن غزة الحبيبة

اللهم امين ...

شكرا لتشريفك مدونتى

ارجوا تكريرها

Eman يقول...

ربنا يفك أسرهم
وينصرهم

رمضان فرصة نكثف الدعوات لكل اخوانا المسلمين المضطهدين والطظلومين

تقبل مروري

قررت أكون عانس يقول...

جميلة اوى اوى اوى

فعلا ياليتنى كنت منهم

هو الواحد يتمنى ايه غير شهادة على اعتاب الاقصى

أختكم فى الله يقول...

دى اول زيارة ليا لمدونة حضرتك الرائعة دى

بجد انا سعيدة انى عرفتها

كلمات حضرتك معبرة جدا

والاسلوب جميل جدا جدا

جزاك الله خيرا

وكل سنة وحضرتك طيب

تقبل مرورى

hager يقول...

روعه رووعه رووووعه
بوست جاامد جدااا وفكرني بفلسطين واهل فلسطين
اللي بيعانوا كل يوم ربنا يفك اسرهم
شكراا ليك
تقبل مروري

dido يقول...

السلام عليكم
اكتر من رااااااااااااااااائع
فلسطين ارض عربيه الي الابد
ربنا ينصرهم يا رب ويحرر ارضهم
تحياتي

فراشة حزيران يقول...

مرور صامت .. أشبه بالعدم

فقط لأقول َ مررت من هنـا

لم أجد شيئا احكبه !!

فاحتار ان اصمت ...

ادعوكم لزيارة مدونتي .. لو سمحتم

وقد تخبروني برايكم بمونتي البسيطة

بوركتم

بنت النيل يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

كل عام وانت بخير

قصة جميلة بس تعرف لمست قلبى

لانك اتكلمت فيها عن فلسطين

وعن شعبها ياترى من فينا حاسس بيهم

للاسف لا احد

جميل انك زرتهابروحك

زى ما قالت هى

أتحب أن تجوع ؟ أتريد أن تحاصر ؟ أتحب أن تشعر بالبرد حتى ترتعد فرائصك ؟
أتحب أن تعرى ؟ أتحب أن تموت ؟ أتحب أن نرى من نحب يقتلون وبقطعون ويشردون ؟

كان ردك لالالالا

لان مفيش حد عايز يكون كدة

مابالك يااخى ان تشعر بهم وان تحس بهم

اللهم فرج عنهم الكرب وان ينصروهم

وان تعود لنا القدش الشريف

اتمنى لك كل التوفيق

بس على فكرة انا معرفتش اكون مجنونة

زيك حاولت وفشلت

رمضان كريم

غير معرف يقول...

سلام الله على مجانين المشفى

أما بعد

أنا جاي أصب عليكم جنوني

أنا يا مجانين فلسطينية من أخمص أخمصي
وجاي أحكيلكم بكفي جنون

هاد اللي شاطرين فيه

الله يكون بعونهم والله ده شعب جبار

أنا براهن لو في واحد منكم مستعد ينصلب أقل شي وبالايام الممتازة ساعتين أو تلات على الحاجز علشان يوصل جامعته اللي مش بعيدة عنه أكتر من 10 كيلو !!!

جربتو تقعدوا يوم واحد بس بدون كهرباء؟

جربتو يوم تصحو من عز النوم على دق الباب علشان يعتقلوا أخوك وياخدوه بـ 5 دقايق بس من غير ما تودعه

و كمان ممنوع الزيارة ؟

أطفالكم مارسوا طفولتهم متل أطفال غزة؟

بيلعبوا بالدم بيصحوا ع الصواريخ بيناموا ع القنابل ؟

لا والله أصايل

شكرا على وقوفكم معنا " العرب بشكل عام "

ما بدنا تدعولنا

شبعنا حكي فاضي وجنون

وكل واحد يخلي جنونه لحاله

مع تمنياتي بالشفاء العاجل لكل مجانين هالمشفى

princess يقول...

هاى
انت كاتب نورت مستشفى المجانين احب اقولك بنورك هههههه
دى اول زيارة:)
البوست جميل اوى
وياريتنا كلنا نبقى منهم
تحياتى

نهر الحب يقول...

بجد قصيدة جميلة جداا
سلمت اناملك
وربنا يوفقك دايما وتبدع
رمضان كريم

مـجـنـووون يقول...

matrix
نورت مدونتي
في ناس قالت الجنون فنون
وأن شاء الله متكنش الزيارة الأخيره
اسعدني مروري
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

عاشقة الأستقرار
أن شاء الله حيجي اليوم إلي نزور فيه الأقصي من غير خوف
وأن شاء الله سوف نراها من غير احتلال
انتي أجمل سيدتي
اسعدني مرورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

مش لاقيه اسم
نورتي مدونتي
أحنا بنعمل إلي علينا علشان لما يسالنا ربنا يوم القيامة أنتوا عملتوا ايه نقوله حبينا نعمل بس الحكومة منعتنا

يا رب حرر جميع اراضي المسلمين
لكم اسعدني مرورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

قررت أكون عانس

انتي أجمل اختي الغاليه
والله الواحد نفسه يموت هناك
اسعدني مرورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

أختكم في الله
نورتي مدونتي
وأن شاء الله متكنش الأخيرة
الكلمات معبرة علشان إلي بيقراها أحساسه عالي وجميل
وجزاكي الله خيرا وكل سنه وأنتي بألف خير
امضاء
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

أختكم في الله
نورتي مدونتي
وأن شاء الله متكنش الأخيرة
الكلمات معبرة علشان إلي بيقراها أحساسه عالي وجميل
وجزاكي الله خيرا وكل سنه وأنتي بألف خير
امضاء
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

hager
نورتي مدونتي
أنتي أجمل وأروع
وفلسطين في القلب
اسعدني مرورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

dido
نورتي مدونتي يا جميل
شكرا علي كلماتك الرقيقة

أمين يا رب العالمين
اسعدني مروروك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

فراشه حزينة

والله ريحتي وارتحتي
امضاء
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

بنت النيل
لكم اسعدني مروروك
والله نحاول نساعدهم علي قد ما نقدر علشان يبقي لينا عذر عند الله عزوجل

يا ستي المثل بيقول ياما في الحبس مجانين هههههههههههه
الله أكرم
بجد فرحان بمرورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

نهر الحب
احساسك أجمل ، وشكرا علي كلماتك الرقيقة
شكرا علي الدعاء
الله أكرم

اسعدني مرورك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

princess
نورتي مدونتي يا أميرة
أنتي اجمل وعلي فكرة ياما في الحبس مجانين
اسعدني مروروك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

الفتاة إلي من فلسطين

أولا: وعليكم السلام
ثانيا : وليه تصبي علينا جنونك متصبيه علي اليهود والا علي الخونه إلي بينكم
ثالثا : ولا باين عليكي أنك فلسطنيه
رابعا : بدل ما تلومينا لومي الحكومات إلي منعنا من أن أحنا نقف جنبكم
خامسا : في ناس كتيرة نفسها تبقي معاكم وتجاهد معاكم بس مش قدرين
سادسا : أنتي عرفه إلي بيتكلم هنا عنكم ايه الي بيحصله ، شكلك متعرفيش ، بيحصلهم أكتر من إلي بيعملوه فيكم اليهود ، أنتوا بتستنوا ساعتين وتلاتة علي الحاجز وهم بيقعدوا سنين في المعتقلات وبينطردوا من شغلهم ويعملوهم اوسخ معامله
سابعا : مش بمزاجك تقولي ندعلكم والا لا ، في حديث علي رسول فيما معناه ، فأن لم يستطع فبقلبه وذلك أطعف الإيمان ، يعني حندعلكم مش علشانك علشان اخونا المجاهدين الصابرين
ثامناً : لولا المجانين ، محدش اصلا حيفتكركم ، المجانين إلي بيضحوا بنفسهم وبيتهم وأهلهم علشان يقولوا كلمة حق ويرفعوا صوتهم علشانكم ، وبعدين الناس الي هنا مش مجانين بمعني كلمة مجانين ، مجانين علشان بيقولوا الحق في مجتمع ميعرفش معني كلمة حق

وبجد أنتي زهقتيني وخلتيني اسهر علشان ارد عليكي
تقبلي جنوني
مجنووون

عايش ولكن يقول...

كلنا نفسنا نبقى معاهم
بس تفتكر كلنا هنبقى قد كلامنا

miada ref3at.. يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
أستاذ مجنون..أو زى ماعرفت من التعليقات على مدونتك الالكترونيه..
أستاذ مازن..

كل سنه وانت طيب..وان شاء الله دايماً..

انا قرأت الحوار الحقيقه..ازهلنى.. يعنى بجد انا جيت فى فتره وتناسيت تماماً ما تعانيه فلسطين الحبيبه..
انت رجعت فيا الحنين لفلسطين وافكر تفكير عميق ان الناس دى فعلاً استحملت كتير قوى..استحملت فوق الطاقه بجد..ممكن احنا فى الوقت الحالى منستحملهاش..
لكن لما نمر بنفس الأزمه..او مهزله.. زى مابسميها اكيد هنشعر نفس الشعور..وهنحس فعلاً ان البلد اللى احنا عايشين فيها دى مننا ومش هنقدر نتخلى عنها..

وبالنسبه للشخص الغير معروف ..اقوللها كلمه واحده بس..واسمحلى احاورها..

"انتى فعلاً لو جربتى المعاناه اللى بيعانيها اخواننا الفلسطينيين..مكنتيش قلتى احنا فى غنى عن الدعاء..بالعكس اى فلسطينى حتى لو مش حاسس بمدى المعاناه اللى بتعانيها كل البلد فى أمس الحاجه الى الدعاء..

يعنى انا حبيت الخص كلامى ليكى فى كلمتين ونص..

شكراً ليك مجنون على الطرح الرائع..واتمنى تتقبلنى فى المستشفى عندك..لانى مجنونه زى اى مجنون بيقول كلمة حق..

دمت سالم..

عاشقه الاقصى يقول...

الله عليك بجد

رائعه الكلمات
عزفت بأوتار كلماتك لحن شجن هز قلوبنا

انها عزه هاشم
ليتنا نعى ذلك

ونعى الانسانيه قبل اى شئ

على اقل تقدير

بوركت اخى

نيجار يقول...

أشكرك أولاً لمرورك على مدونتي وثانياً
الحوار جميل جداً ولكن ياليت إخواننا في فلسطين يحببوننا مثلما نحبهم
تحياتي لك

ضى القمر يقول...

حوار عبر عن معانى كثيير بأقل كلمات ..
وضحت الام واحلام بصياغه رائعه
وفعلا احساس قاسى جداا اللى بيعشوها .
لكن خلينا نحلم معاهم بالحريه ..
مادمنا مش قادرين نمد ليهم الأيد .. يبقى على الأقل نأمن بحلمهم .. لأنه هيتحقق كما أخبرنا ديننا .
لكن ندعو الله ان يحقق قريبا قريبا جدااا

شكرا لك اخى مجنون .. حوار عاقل جداااااااااا ..
ولو كان ما كتب جنان ... فياليتنا نشاركك الجنون دوما .
تحيتى لك

هــــــــــــايدي يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

قصيده مؤلمه ان جزء مننا على الوضع دا احنا مش بنعمل حاجه لهم غير الكلام

فقلت يا ليتني من هناك
فقالت :ولماذا ؟
أتحب أن تجوع ؟ أتريد أن تحاصر ؟ أتحب أن تشعر بالبرد حتى ترتعد فرائصك ؟
أتحب أن تعرى ؟ أتحب أن تموت ؟ أتحب أن نرى من نحب يقتلون وبقطعون ويشردون ؟
حتى بنتمنى حاجه مش نعرفها
بنحب فى فلسطين اسمها
شرفها وطهرها
لكن المها وحزنها اكيد احنا عنه بعيد
بنجب فيها الاقسى والصخره
لكن نخاف رصاصه يهودى فى القلب تسكن
نخاف يعلى صوتنا تسكته البنادق
نخاف حتى نقول بنحبها

رحيـــــــــــــــــــــــل يقول...

اول شي السلام عليكم يا مجنين
انا والله اول مره ادخل المدونه تبعت المجانين هاي بس انا وبصراحه بحب المجننه كتيييييييييير وكتير حلو البوست

ثاني شي انا كمان من فلسطين وافتخر بهل الشي وبجد بشكرك على البوست ولكل شخص بيحكي وبيكتب كلمه لينا بس انا بحكي انه الكلام سهل اما الفعل صعب يعني احنا هون متعودين واحنا صغار على التعب اصلا احنا انولدنا بين الصواريخ والدم والحرب يعني انخلقنا بهل ظروف الصعبه هاي يعني مش بساهل اي انسان من خارج فلسطين بيكون عايش حياه مريحه نوعا ما ويجي هون ما بيقدر يتكيف وما تحكيلي بيقدر لانه انا وبتجربتي مع ناس كتير حكو احنا بنحب فلسطين وبدنا اندافع ومش عارفه شو ولما اجو هون ما صدقو وهمه يطلعو بس انا اتوقع بالعزيمه كل شي بيصير بس عنا هون ما حد بيعرف شو الي بيصير حتى الي بيجيبوه بالاخبار وعلى ضمانتي نصه خطا هون كتيييييييييير غير والله يعني بيكفي انه وانت نايم ما تلاقي الا الجيش فوق راسك ولا ينسجن ولدك ولا اخوك ولا اصلا ما توصل لجامعتك ولا تصير تزحف للارض بس لتنزل على السوق تشتري الي انت بدك اياه غير الي بيصير بغزه يعني انا من الضفه والوضع اهون اما بغزه بكفي انهم بدون كهربا ولا مي ولا اي تمويل يعني بجد ما حد بيعرف شو احنا هون في بس على كلا

بنشكر كل واحد بيذكرنا
وانا عارفه انه الشعب بيحبنا بس العار على الحكام الله يخرب بيتهم لكل حاكم عربي لانه بيشوفو الي بيصير ومتخبين ورا امريكيا الله يهدها

اسفه طولت

تحياتي ليك

رحيل

very sad يقول...

بوست بصراحة في منتهى الروعة

ومدونة أجمل وأرق

ويارب ينولهم الحرية هي فعلا أهم حاجة في حياتهم

وكل سنة وانت طيب

وبالتوفيق دايما ان شاء الله

حنين.. يقول...

بسم الله ما شا ء الله
والله جزاكم الله خيرا
وتسلم ايد يك
على فكره انا قريت البوستات اللى فاتت وعجبتنى جدا
مش عارفه ليه وازاى بقى( مجنون) هههههههه
وهتابع مدونتك ان شاء الله علطول
ومزيد من الابدعات
فى انتظار المزيد
حنين

شهد الكلمات يقول...

ما انا لو اتكلمت هاضيع من جمال الكلمات و قوتها

هاقولك بس تسلم ايدك بجد بجد

راااااااااااااااائعة

تحياتي

عايزه اتطلق و يقول...

نسيت ااقولك انا احنا عانا سلاح اكيد بيفدهم ولو مش ماديا اكيد معنويا الا وهو الدعاء الدعاء ..
ربنا يثبتهم على الحق ويفك كربهم ويجعلهممن كل ضيق فرج..
اللهم امين ..

mostafa rayan يقول...

فلسطين ذلك الجرح الغائرفي قلوبنا ويزداد الجرح بأيدي ابنائها
اتمنى ان يأتي ذلك اليوم الذي نحتفل فيه بتحرير فلسطين

مـجـنـووون يقول...

عايش ولكن

منور مدونتي
والله الناس التمام والصادقة في مشاعرها أكيد حتبقي قد كلامها
امضاء
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

miada ref3at

كم أسعدني مروروك بمدونتي المتواضعه
فعلا الناس دي كتر خيرها استحملت كتير والأكتر من كده أنها أستحملت صمت الدنيا كلها علي إلي بيحصلهم

اهلا بيكي في مستشفي المجانين وأنا حجزلك مكانك في عنبر رقم 3 ههههههههههه

تقبلي كلماتي
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

عاشقة الأقصي

شرفتيني بزيارتك الجميله
مش حقدر اأقولك غير أن فلسطين في قلوبنا

امضاء
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

نيجار

شرفتي مدونتي المتواضعة

والله أهل مصر بيحبوا أهل فلسطين قوي ، لأن بجد محدش بيحب أهل فلسطين قدنا
ومحدش بيقف جنب فلسطين زينا

تقبلي كلماتي
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

ضئ القمر

كم اسعدني مرورك
كلماتك رقيقة وجميله
أحنا بنحلم معاهم .. لأنهم أهلنا
اللهم حرر كل بلاد المسلمين من أعداء الدين

شكرا لكي اختي الغاليه علي تشريفك مدونتي

علي فكرة لسه المستشفي فيها أماكن كتيرة قوي لو تحبي احجزلك غرفه ههههههههه
اسعدني مروروك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

هـــــــــايـــدي

شرفتي مدونتي البسيطة
يا ريت بس نقدر نتكلم ، أحنا كمان مستخسرين فيهم الكلام
ومن أعظم الجهاد كلمة حق عند ملك ظالم

اسعدني مروروك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

رحيل
نورتيني وشرفتيني
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

والله أهل مصر بيحبوا أهل فلسطين قوي
والله نفسهم يقدموا لكم كتير بس للأسف متكتفين

يا ريت دي متكنش أخر زيارة
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

very sad

كم اسعدني مروروك
أنتي أجمل
اللهم أمين يا رب العالمين

امضاء
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

حنين

كم اسعدني حضورك لمدونتي
والله كل واحد يقدر يرفع صوته دلوقتي ويتكلم نقدر نقول عليه مجنووون
ايه رائيك احجزلك غرفه في المستشفي ؟ ههههههههههه

اسعدني مروروك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

شهد الكلمات

نورتي مدونتي المتواضعه

البوست حلو علشان إلي بيقراه أجمل

اسعدني مروروك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

عايزة أطلق

اسعدني مروروك
فعلا الدعاء هو سلاح المؤمن
وأحنا في الوقت الحالي وبالذات في رمضان نقدر نستخدم السلاح ده أحلي استخدام

وسوف يأتي اليوم الذي نحتفل فيه بتحرير فلسطين .

اسعدني مروروك
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

mostafa rayan

شرفتني بحضورك مدونتي

فلسطين في القلب

وأن شاء الله حيجي اليوم إلي نكون فيه بنصلي في السمجد الأقصي

امضاء
مجنووون

ساسو يقول...

يا بختهم والله في فلسطين
اكيد هتقولو عليه مجنونه عشان بقول كده بس بجد يابختهم
ماشاء الله عليك
كلماتك معبره بجد
اللهم انصر المسلمين في فلسطين والعراق وفي كل مكان يارب العالمين

مديح يقول...

"لهدم البيت الحرام أهون عند من إراقة دم امريء مسلم"هذا معني حديث لرسول الله , فحرمة دماء إخواننا أشد عند الله من هدم البيت الحرام , فوجب علينا أن ننصر إخواننا لا لأنهم عرب بل لأنهم مسلمون , بورك في قلمك أخي , ونفع الله بك أمة الإسلام.

سفروتة يقول...

فلسطين
انا لما بسمع الاسم ده
دايما بفتكر الجملة اللي كانوا بيعلموهالنا في ابتدائي
"في الاتحاد قوة وفي التفرق ضعف"
بجد بستغرب اوي
بيعلمونا حاجة والواقع بيبقي حاجة تانية
لهم الله

حلو اوي البوست ده

تحياتي
:)

Hosam Yahia حسام يحى يقول...

ياليتنى كنت معهم فافوز فوزا عظيما

ماشاء الله كلمات رائعه بجد

:)

ريبنا يعينك ويوفقك

Eman يقول...

انا زعلانة منك :(

قطرات من شواطئ الحياة يقول...

أن يبقى الحلم مجرد حلم فهكذا هو أجمـــل

مـجـنـووون يقول...

ليه بس الي زعلك يا جميل

هو في حد يزعل من واحد مجنووون

يلا قولي ايه إلي مزعلك

امضاء
مجنووون

مـجـنـووون يقول...

قطرات الحياة

اسعدني مروروك

الحلم حيجي يوم وحيبقي حقيقة بس عايز شويه أمل وشويه تضحية وشويه عمل ومجهود وشويه صبر

اسعدني مروروك
مجنووون

طالبه مقهوره يقول...

كويس انى فى حد لسه فاكر فلسطين الناس نسياته مش بتفتكرها غير لما بيحصل مصيبه بس يعنى لما حد ذى محمد الدوره يموت لما غزه يبقا عليها حصار غير كده لا يـانــــــــــــــــــــــــاس
مصر هى اللى عليها الدور

الموضوع اجد من الجامد

عبدالتواب محمود يقول...

لعل الله يحدث بعد عسر يسرا


دعواتك

 

M A G N O O O N - إلي بيحب قوي لما بينجرح بينجرح قوي © 2008. Design By: SkinCorner